Szerző: Németh Henrietta
Napjainkban zajlik egy generációváltás a munkahelyeken. Most lép be egy új, már az Interneten felnőtt, Z-generáció néven ismert nemzedék a munkaerőpiacra, ami a vállalatoknak nagy kihívást jelent. A munkáltatóknak meg kell tanulniuk kezelni az idősebb és fiatalabb munkavállalókat, meg kell tanulniuk reagálni eltérő elvárásaikra.
Mit takar a "Z-generáció" kifejezés?
A Z-generációt szokás “digitális bennszülött”-eknek nevezni, ugyanis ők már egy teljesen eltérő technológiai és társadalmi környezetbe születtek bele, mint a korábbi generációk. Jelentős eltérés idősebb társaikhoz képest, hogy kis családokban nőttek fel (a nők átlagos gyermekszáma 2 alá esett), idősebbek a szüleik (az anyák átlagéletkora 33 év körül van), illetve korábban léptek be az oktatási rendszerbe, mégis később távoznak belőle.
A Z-generációra gyakran rásütik az alábbiakat: digitálisan műveltek, azonnaliak (azonnal várják a választ és gyorsan fogadják az információt), felszínesek, kényelmesek (egyszerre csak az adott pillanatban szükséges, kis mennyiségű információt dolgoznak fel), kísérletezők, szociálisak, jó csapatjátékosok, struktúrát igénylők, illetve a vizuális és kézzelfogható dolgokat preferálják. Készek közösségi tevékenységekben részt venni, sok tartalmat osztanak meg és nagy az információ igényük, az eddigi generációkhoz képest fontosabb számukra a környezetvédelem. A jókedvet keresik, otthon és a munkahelyen egyaránt.
Elvárások a munkahelyen
Ferincz Adrienn a Budapesti Corvinus Egyetemen végzett kvalitatív feltáró kutatást arról, hogy a Z-generációnak milyen elvárásai vannak a munkahellyel szemben. Fókuszcsoportokkal (34 résztvevő, harmadéves gazdálkodási és menedzsment szakos hallgatók), és mélyinterjúkkal (2 résztvevő, főként diákszervezetben vezetői tapasztalattal rendelkező hasonló tanulmányokat folytató végzős hallgatók) dolgozott a vizsgálatban.
Főbb elemzési egységek voltak: (1) Z-generáció és az Internet, (2) Saját generáció megítélése, (3) Munkakörnyezet, (4) Munka és magánélet egyensúlya.
A generáció fent említett tulajdonságai nagyjából mind megjelennek munkahelyi elvárásaik között is. Azonnaliságukból fakadóan egyből akarnak problémáikra, kérdéseikre választ kapni; fontos számukra, hogy pörögjön a nap, hogy benne legyenek a munkahelyi vérkeringésben; kísérletező mivoltjukból fakadóan szeretik a kihívást jelentő, kreativitást igénylő munkahelyeket; valamint igényük van a struktúrára, például egy fix, saját munkaállomásra az irodában.
Összességében tehát azt lehet mondani, hogy a Z-generációnak nagyon fontos a strukturáltság a munkahelyen, ám emellett nagyfokú rugalmasságot is igényelnek.
Felhasznált irodalom:
Ferincz Adrienn (2013): Az új generáció elvárásai a munkahelyekkel szemben
Utolsó kommentek