Szerző: Lizicska Melinda

Hova tartozom?

Gary Small – amerikai neurológus – szerint az Információs és Kommunikációs Technológia (továbbiakban IKT), digitális bennszülöttekre és digitális bevándorlókra osztja a társadalmat. A különbség a kettő között az, hogy digitális bennszülöttként emlegetett generáció együtt nőtt fel a digitális technológiával, így ők a legaktívabb felhasználói is. A digitális bevándorlók készség szintre emelték a technológia vívmányainak használatát, ugyanakkor megőrizték akcentusukat.

A következő önismereti teszt során megtudhatja ÖN hova tartozik:

 

  •  Használja a telefonján található digitális határidőnaplót, majd ezeket az időpontokat átvezeti-e egy nyomtatott határidőnaplóba?
  • Telefonján tárolt telefonszámokat akkurátusan bejegyzi-e egy nyomtatott telefonregiszterbe?
  • SMS, e-mail küldés helyett, inkább elhívja az illetőt, akivel közlendője van?
  • A Messengerhez, Skype-hoz hasonló azonnali üzenetküldő alkalmazásokat csak vonakodva, kizárólag a munkahelyén használja (valójában idegesíti Önt) ?

 

Ha bármelyik kérdésre a válasz IGEN, akkor ÖN a digitális bevándorlók csapatát erősíti.

A digitális bennszülöttek megváltoztak a tanulási szokásai. A legtöbben már úgy ülnek be az iskolapadba, hogy korábban már elsajátította a számítógép illetve az internet használatát. Kezelni tud digitális lejátszót és/vagy mobiltelefont. Itt kerülnek kapcsolatba az írással, pontosabban az írás digitalizált változatával. Ösztönösen olyan készségeket sajátítanak el később mint a multitasking, együttműködő tanulás és az önszabályozó tanulás. Ságvári Bence 2007-es felmérésben ezeket a gondolatokat alátámasztja, miszerint a magyar tinédzserek 96%-a az internetet, házi feladatával kapcsolatos információk beszerzésére valamint megosztására. (Ságvári, IT generáció, Fanta Trend Riport, 2007)

 

Megérteni vagy megvetni?

A technológia fejlődése, teljesmértékben átalakította a kommunikációt, társas kapcsolatainkat valamint a tudáshoz és az információhoz való viszonyunkat. A digitális bevándorlók és bennszülöttek közötti szakadék, sok esetben ellentéteket szül a generációk között. Marc Prensky szerint, a felnőttek illetve a pedagógusok idegenként tekintenek a virtuális világ néhány szegmensére, így nem tudják megérteni a fiatalabb aktív felhasználójú generációt. A tanárok többsége nincs tisztába diákjai virtuális világáról valamint arról, hogyan játszanak hálózatban, miként osztanak/ cserélnek digitális tartalmakat egymás között valamint még kevesebbet tudnak arról, hogy miként szocializálódnak. (Prensky, 2005) Megvetés helyett arra kell törekedni, hogy megtalálja a két generáció a közös nyelvet. Úgy gondolom, hogy ehhez, nem kell aktív felhasználóvá válni mindenkinek, de figyelemmel kell kísérni mint szülőként, mint pedagógusként az újabb trendeket valamint változásokat. A pedagógusoknak új módszerekkel kell élénkíteni oktatásukat, ezzel megkönnyítve saját munkájukat és diákjaik tanulását is.

 

Felhasznált irodalom:

Szabados Sándor(2009): Digitális bennszülöttek, Oktatás-Informatika, 1. Évfolyam, 1. Szám, 19-23.