Szerző: Lizicska Melinda
Valóban az e-learning a jövő?
Az életreszóló tanulás egyik alapvető formájává kezd válni az e-learning, a hagyományos oktatási formáknak sok kutató már csak támogató, kiegészítő szerepet feltételez a jövőben. Világszerte egyre több online program indul. A felsőoktatásban is igéretes tanítási alap lehet, ha kombinálják a hagyományos és az elektronikus tanítást, ezt nevezzük kevert módszernek.
Mi az a MOODLE?
Az egyik leghíresebb, nyílt forrásskódú e-learning keretrendszer. Számos hasonló programmal összehasonlították már, de mind közül ez bizonyult a legjobbnak, rugalmasságának és könnyen alkalmazhatóságának köszönhetően. Liao és munkatársai (2011) eredményei szerint a Moodle felület könnyen használható a tanulók számára és jó kommunikációs felületet biztosít az együtt dolgozó csoportoknak.
Mit tartalmaz egy E-kurzus?
- Egy bevezető részt, ami tartalmazza az alap információkat a kurzusról, valamint a diákok feladatairól.
- Két fórumot: egy hír és egy megbeszélési fórumot a tanárok és diákok közötti kommunikációhoz.
- Magát az e-tartalmat és további tanulási forrásokat az önálló online tanuláshoz.
- Önértékelési lehetőséget a diákoknak (Pl. kvízek)
- Visszajelző felületet a tanárok munkájáról.
Ideális esetben minden félév végén az e-tanulási koordinátor a szabályoknak megfelelően felülvizsgálja a kurzusok alkalmasságát. A pedagógiai munkát ily módon rendszeresen ellenőrzik, és a szükséges fejlesztéseket végrehajtják a következő akadémiai évben.
Egy ljubljanai kutatás eredménye:
A Ljubljanai Egyetem munkatársai azt vizsgálták, hogy az e-tanulás bevezetése hatással van-e a hallgatói teljesítményre és elégedettségre. A kevert tanulás, a Moodle felület alkalmazása az egyetem adminisztrációs testületének oktatása során szignifikáns növekedést eredményezett a hallgatók teljesítményében az átlag osztályzatok és a vizsgafelvételi számok alapján. Azt csak részben sikerült igazolniuk, hogy a hallgatók elégedettsége is növekedett: a hipotézist a tananyagok azonnali elérhetősége tekintetében igazolták, a megszerezhető tudás hasznossága esetén nem. A kutatás korlátja volt, hogy az oktatói és hallgatói visszajelzéseket kevéssé használták fel, illetve összefüggéseket kevésbé sikerült feltárniuk.
Felhasznált irodalom:
Lan Umek, Aleksander Aristovnik, Nina Tomaževič & Damijana Keržič (2015): Analysis of Selected Aspects of Students’ Performance and Satisfaction in a Moodle-Based E-Learning System Environment, Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(6)
Utolsó kommentek