Motiváció – mint a játékosítás fontos alapeleme
A motiváció kutatások alapján megállapítható, hogy mindkét fajta ösztönző, a külső és a belső is elősegítheti a teljesítmény növekedést. Ezzel együt csak az utóbbit hozták összefüggésbe a magasabb pszichológiai jólléttel és a fokozott kreativitással. Megállapították azt is, hogy a belső motiváció növeli az erőfeszítés mértékét és minőségét. Ezzel együtt az emberek különböznek abban, hogy a velük történő eseményeket mennyire tulajdonítják a saját viselkedésük következményének. Mindez pedig hatással van arra, hogyan értékelik a visszajelzést és az hogyan hat a motivációjukra. Az autonómia orientált személyek inkább a saját érdeklődésük, érdekeik mentén cselekszenek, és inkább információként értelmezik a visszajelzéseket. Ez növeli bennük a kompetencia érzetét és a belső motivációjukat is. A kontroll orientált emberek nagyobb valószínűséggel járnak el külső hatások, igények szerint, amelyeket nyomásként is érzékelhetnek. Ők a visszajelzést inkább irányításként, utasításként észlelik, mely csökkentheti a belső motivációt.
Hogyan hatnak a motivációra és a viselkedésre a legygakrabban használt játékelemek?
Pontok, szintek, ranglisták – a játékosítás során ezek a leggyakrabban használtvisszajelző eszközök. Bizonyítottan a kompetencia érzés, a belső motiváció és a teljesítmény növelését szolgálják minden játékosított feladathelyzetben. A Baseli Egyetem munkatársai kutatásukban ezen visszajelző elemek hatását vizsgálták a motivációjára és teljesítményére.
A kutatók arra jutottak, hogy általában a résztvevők kevésbé érezték magukat kompetensnek egy kihívást jelentő feladatban, hakontrolláló visszajelzést kaptak. Ezzel együtt nem volt szignifikáns különbség a két visszajelzési forma között a közepesen nehéz teljesítménycélok elérésekor. Emellett megállapították, hogy miközben a pontok, szintek, ranglisták növelték a mennyiségi teljesítményt, de inkább külső, mintsem belső motivációs erőként funkcionáltak. Ezzel együtt ezen elemeknem csökkentették a belső motivációt sem, így összességében levonható a konklúzió, hogy e három játékelem hatékony eszköz lehet a mennyiségi teljesítmény előmozdításában.
Szerző: Szabó Szimonetta
Felhasznált irodalom:
Mekler Elisa D., Brühlmann, F., Alexandre N. Tuch, Opwis K. (2015): Towards understanding the effects of individual gamification elements on intrinsic motivation and performance. In: Center for Cognitive Psychology and Methodology, University of Basel (szerk): Computers in Human Behavior, Elsevier, Switzerland. 1-10.
Utolsó kommentek