Szerző: Lizicska Melinda

A felsőoktatás helyzetéről folyó diszkussziók során nem hangsúlyozzák eléggé az oktatók szerepét, ami minden oktatási formában kiemelt fontosságú. Azonban vannak az oktatásnak olyan területei – mint például a távoktatás, e-learning – amikor más kompetenciákra van szüksége az oktatóknak mint ami a hagyományos képzésnél megszokott.

Az andragógus szerepe a felnőttképzésben:

Andragógusnak nevezik a felnőttek oktatásával foglalkozó pedagógust. Brookfield (1988) könyvében, meghatározta, hogy milyen kompetenciákkal kell rendelkezni egy felnőttoktatónak.

  • A felnőtt tanulók motivációjának megértése és figyelembe vétele
  • Jártasnak kell lenni a felnőtt tanulók sajátságainak elméleti és gyakorlati kérdéseiben
  • A közösségek és szükségleteik megismerése
  • A különböző módszertani ismeretek alkalmazása
  • Tanítási technikák és eljárások alkalmazása ismerete  
  • Meghallgatási és közlési készségek birtoklása
  • Tanulási anyagok használatának és strukturálásának ismerete
  • A „continuing education”, folyamatos önképzés támogatása
  • A felnőttképzési programok felmérése és értékelésére való képesség
  • A tanulási tartalmak területeinek ismerete
  • A tanítási- tanulási folyamatok, és termékek tervezésének, szervezésének, irányításának, elemzésének, értékelésének képessége.

Az Óbudai Egyetemen 2008-ban vezették be a moodle alapú e-learning rendszert. Az elektronikus tanulás megköveteli az tanári szerep átalakulását. A tanulás során tutorok segítik a tanulók fejlődését. Hazánkban az Óbudai Egyetem a műszaki felsőoktatásban a legnagyobb moodle felhasználó. A cikk írói összeállítottak egy kérdőívet, amiben különböző kérdésekkel próbálták megvizsgálni, hogyan és miben segíti az oktatók munkáját a moodle rendszer.  73 tanár töltötte ki. Akik nem használják a moodle-t, arra hivatkoztak, hogy nem ismerik a rendszert illetve nem rendelkeznek olyan mértékű módszertani ismeretekkel, hogy hatékonyan alkalmazzák képzésükben.

A legtöbben a tanulást támogató anyagok, követelmény rendszer, beadandók, házi feladatok és dolgozatok feltöltésére használják ezt az e-learning felületet.

A XXI. Században oktató tanároknak előtérbe kell helyezniük saját szakmai fejlődésüket és  be kell látniuk, hogy rég megszerzett oktatói tudásukat, tapasztalatukat  fejleszteni kell, hogy hatékonyabbak tudjanak lenni. A folyamatosan változó képzési igények megkövetelik a tanárok naprakészségét, ezért szükség van az önfejlesztésre, valamint új kompetenciák elsajátítására.  Erre például a pedagógiai módszertani képzések, továbbképzések jó lehetőséget nyújtanak.

Egy általam korábban feldolgozott cikkben, tájékoztatást szerezhet arról, hogyan működik a moodle:

Link: http://hrmaffia.reblog.hu/bevaltja-a-hozzafuzott-remenyeket-a-moodle-alapu-e-learning-rend-001

Felhasznált irodalom:

Ambursné Somogyi Kornélia, Hegyesi Franciska (2011): A felsőoktatás felnőttképzési lehetőségei, e-learning a felnőttképzésben, Óbuda-University e-Bulletin, Vol. 2 No.1. 2011. pp. 329-340. – ISSN 2062-2872